Dematerialisatie van het voorschrift.
Je voorschrift wordt vervangen door je eID.
Vanaf 15 september 2021 heeft de patiënt de vrije keuze om al dan niet met een papieren bewijs van elektronisch voorschrift het kabinet van de arts te verlaten en al dan niet het papieren bewijs te gebruiken bij de apotheker.
De huidige mogelijkheden blijven bestaan :
- een papieren bewijs van elektronisch voorschrift (print)
- een digitaal bewijs van elektronisch voorschrift.
Daarnaast is er ook een volledig nieuwe mogelijkheid. De patiënt kan met zijn/haar eID-kaart naar de apotheker gaan zonder dat hij/zij een papieren voorschrift of een digitale versie van het voorschrift moet afgeven of tonen. Als de apotheker al eerder een elektronisch voorschrift voor die patiënt heeft uitgevoerd met de eID-kaart, kan hij of zij met behulp van het rijksregisternummer de openstaande elektronische voorschriften bij Recip-e raadplegen en uitvoeren.
Voordelen voor de patiënt :
- Er komen meer mogelijkheden om je geneesmiddelen en gezondheidsprodukten in de apotheek af te halen. Al de vorige opties blijven bestaan, er komen extra digitale opties bij.
- Altijd je voorschrift bij de hand. (via Smartphone, toegang webapplicaties,...)
- Zelf beheer van de voorschriften en zicht op de openstaande voorschriften.
- Elk voorschrift kan apart behandeld worden waardoor elk geneesiddelijk gemakkelijk apart afgehaald kan worden bij de apotheek naar keuze.
- Onafhankelijk van waar de patiënt is, kan hij/zij de gemachtigde produkten bij de apotheek gaan halen.
GDPR - De nieuwe wet op de Privacy.
Sinds 25 mei 2018 is de nieuwe wet op de privacy van kracht. Deze Algemene Verordening Gegevensbeschrerming (AVG) of beter bekend als General Data Protection Regulation (GDPR), gaat uitgebreid over het beheer en de beveiliging van de persoonlijke gegevens van de Europese burgers.
Deze belangrijke Europese maatregel beschermt nog meer uitgebreid de privacy van elke Europese burger en dient strikt te worden toegepast.
Als arts zijn we uiteraard gebonden aan het beroepsgeheim.
Aan de patiënten zullen wij een "informed conscent" vragen, een akkoord om uw algemene en gezondheidsgegevens te bewaren, een akkoord om uw gegevens - indien nodig- uit te wisselen met andere gezondheidswerkers.
Deze nieuwe wetgeving houdt evenzeer in dat alle data (labo, brief, voorschrift, attest) nog alleen aan de persoon zelf kan en mag verstrekt worden. Gegevens doorsturen per mail is niet toegelaten.
Elke patiënt heeft ook het recht tot transparantie van zijn/haar gegevens, van inzage, beperking van verwerking en het recht op overdracht van gegevens.
Deze wetgeving houdt in dat wij uw persoonlijke en gezondheisgegevens enkel verzamelen voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en wettelijk gerechtvaardigde doeleinden.
Meer info op de website van de Privacycommissie (https://www.privacycommission.be/sites.privacycommission/files/documents/STAPPENPLAN)